jungle

27 juli 2017 - Sandakan, Maleisië

We zijn net terug van 3 dagen jungle en het was echt geweldig. De eerste dag werden we om 8 uur sochtends bij het hotel opgehaald. We gingen toen eerst naar een opvang centrum voor oerang oetangs. De tourguide gaf ons in de bus al een hoop informatie en in het centrum kregen we nog een film te zien over de oerang oetangs. De locals vinden namelijk wel eens een baby oerangoetang en houden deze dan als huisdier. Als het centrum hierover getipt wordt gaan ze deze halen en vangen de baby op zodat deze na een aantal jaar hopelijk weer de natuur in kan. Het centrum bestaat uit een heel groot stuk oerwoud waarin ook olifanten leven. We zagen hier twee olifanten en een aantal oerangoetangs. Daarna gingen we naar het sunbear centrum. Dit zijn de kleinste beren ter wereld. Ze waren heel schattig maar wel een beetje saai. Hierna kregen we een lunch en gingen we naar de boot. We moesten 2,5 uur varen door een meer en daarna de kinabangtan rivier. De natuur onderweg was echt prachtig. Eenmaal aangekomen bij de lodge kregen we een uurtje tijd om te chillen waarna we op de eerste river cruise gingen. Hier hebben we een heleboel soorten apen, vogels en slangen gezien. Het was onwijs genieten en lekker rustgevend. Hierna hebben we super lekker avond gegeten en zijn we vrienden geworden met pennie en Simon uit Engeland. Ze waren 50 dus geen leeftijdsgenoten haha. Daarna zijn we vroeg gaan slapen.

Op de tweede dag werden we om half 6 wakker gemaakt voor onze morning cruise. Na een licht ontbijtje gingen we om 6 uur het bootje op. Heerlijk om zo vroeg op de morgen al op het water te zijn en van alle dieren en natuur te genieten. We hebben hierbij zelfs een krokodil gezien. De tour guides zijn erg ervaren, zien dieren al van een hele grote afstand en weten veel interessante informatie over de jungle te vertellen.

Na twee uur varen gingen we terug en hadden we uitgebreid ontbijt. Daarna was het tijd om om te kleden, want we gingen wandelen door de jungle. Hierbij zagen we helaas weinig dieren maar wel veel natuur en plantjes en bloemetjes. De guide was in de jungle opgegroeid en vertelde ook wilde verhalen over hoe je iemand kan vermoorden met een blowpipe. Hoewel hij erg schattig leek, was het duidelijk dat je hem niet boos moest maken. Na de wandeltocht hadden we een lunch en daarna even tijd om te relaxen bij het zwembad. Om 4 uur was het alweer tijd voor de laatste river cruise, waar we opzoek gingen naar olifanten. Helaas hebben we deze niet gevonden :(. Reden genoeg om dus nog een keer terug te gaan. Hierna was het tijd voor de laatste keer avondeten.

Op de derde dat stapte we na het ontbijt op de speedboot om weer 2,5 uur terug te varen naar sandakan. Hier hadden we even tijd om door de stad te lopen waarna we gingen lunchen. Daarna gingen we naar the rainforest Discovery center. Hier was een soort loopbrug van 200 - 250 meter hoog. Op de brug had je prachtig uitzicht over de jungle. Helaas heb ik (Floor) hoogtevrees dus vond ik het vooral doodeng maar britt heeft ervan genoten. Daarna gingen we nog naar de plantentuin, dat was best saai.

Als laatste afsluiter gingen we naar het monument van WO2. Dit was enorm indrukwekkend. Het was een prachtig park met daarin een huisje met foto's en verhalen van wat er precies gebeurt is. Als je op Google zoekt op dodenmars van sandakan vindt je veel informatie.

Hierna gingen we terug naar het hotel waar we de pittigste curry ever hebben gegeten.

1. Nicole:
    1 augustus 2017